NEE ik doe GEEN aangifte.

This post will be in Dutch for now, I may post this in English later on.

————-

Een van de dingen waar ik met de tijd ben achter gekomen is dat ik iemand ben die zegt wat die vind. Geen blad voor de mond. En dat is ook wat ik hiermee ga doen.

Ik ben fel tegen aangifte doen over een zedendelict in Nederland.

De organisatie er om heen is wat ik zo walgelijk er aan vind. En dit zei ik al half binnensmonds een paar jaar geleden, wachtend op nieuws van het OM, maar na slepende jaren kan ik, en durf ik het vol uit te zeggen; Nederland stinkt als het gaat om zorgen om zedendelict slachtoffers.

Er zal ook geen aangifte meer komen van mijn kant, niet met dit systeem. Of het ligt aan de bezuinigingen, waardoor er allerlei rechtbanken zijn gefuseerd, of gewoon pure bureaucratie maakt me ook geen reet uit. Het komt erop neer dat het schadelijk is (in mijn ogen) voor degene die aangifte doet uiteindelijk. Dat lijkt me alles behalve de bedoeling.

“Je wilt toch niet dat diegene vrij rond blijft lopen?” Oh, nee tuurlijk wil ik dat niet. Maar een aangifte stopt dat niet. De lage maximum straffen (die vaak niet eens gehaald worden) van onze lieftallige wetgever zorgen wel dat diegene uit zichzelf vrij rond loopt.
“Je wilt toch niet dat diegene het bij anderen kan doen?” Nee, natuurlijk niet. Wat een ongelofelijk domme opmerking! Sinds wanneer ben ik verantwoordelijk voor andersmans daden? En dan weer een mooie verwijzing terug naar de lage straffen, diegene krijgt genoeg kans om het nog een keer te doen.

Ik zal een kleine schets geven van hoe het bij mij verliep.

Aangifte bij de zedenpolitie (wat natuurlijk hartstikke zwaar is, de mensen zelf waren aardig gelukkig), ze geven aan dat je na 3 maanden wat zult horen. Na 9 maanden nog niks gehoord > mijn zaak heeft geen prioriteit. (au… okay…)
Een jaar later worden er paar verdachten gehoord. En wordt het afgerond bij de zedenpolitie en gaat de hele meuk naar het OM. 

Daar besluiten ze er lekker op te zitten broeden voor ongeveer 3 jaar. Ondertussen sturen ze me wel nonchalant een brief, met paar vragen. (Laat me je vertellen, elke brief die ik krijg “we gaan ABC verhoren”/ “we hebben zojuist KLM verhoord”/”je zaak wordt door gestuurd naar het OM”/”wil je op de hoogte gehouden worden door het OM?”< al deze brieven, rakelen alles weer op) Netjes beantwoord en weer terug gestuurd. 

Vervolgens hoor je weer niks van ze. En als je denkt zelf te bellen heb je het mooi mis, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. 

Anderhalf jaar later (na die ENE brief) krijg ik precies dezelfde brief, waar ook nog letterlijk in staat dat ik (anderhalf jaar terug) nooit gereageerd heb (het moest binnen 14 dagen). OM logica! Nou goed, opnieuw ingevuld, en nu wat dingen aangepast. Ondertussen was ik wel klaar met die aangifte die ik 500 jaar voor Christus had gedaan. Ik was inmiddels ook 4 a 5 jaar ouder (bijna een kwart van m’n leven)

En ondertussen, wordt er natuurlijk alles van je verwacht he. Dat je je leven op pakt (je wordt toch geen uitkering trekker? enz.) op alle vlakken. Nou, maatschappij wilt, ik doe. 

En dan besluit het OM dat ze (blijkbaar) klaar zijn met broeden. Ik krijg een brief in de bus dat over 14 dagen de rechtzaak plaats zal vinden. PS. ik zou maar een advocaat nemen als ik jou was. (Nouja, zo stond het er niet, maar zo had het er kunnen staan)

Ehm.. ik had net m’n leven op gepakt.. dingen begonnen.. en nu jullie zelf bepalen dat het tijd is (ik had namelijk tijd hiervoor toen ik aangifte deed, niet 5 jaar later) moet ik maar weer gehoorzamen. 
Needless to say, m’n hele wereldje stortte weer in. Doei studie, doei stabiliteit. 

Ik vind dit ronduit walgelijk. Oh en daarbij komt ook nog eens hun geweldige bezuiniging op de zorg, die het moeilijk maakt om ondersteuning te krijgen hierbij. Wat dat betreft zou ik al helemaal zeggen, zet je 100% in op zorg + herstel. Laat de rest maar zitten.

Ik kan eerlijk zeggen, deze hele zaak heeft meer kapot gemaakt dan goed.

Ben je opzoek naar erkenning? De juiste hulpverlening, en mensen om je heen zullen je die geven. Bovendien zal de advocaat van de dader je de grond in trappen tot je bij de kern van de aarde bent en daar wegschroeit (blijkbaar heeft die advocaat zelf geen geweten.. of doet ‘ie dat soort dingen ook in z’n vrije tijd.)

zo, dat is eruit 🙂

Feel free to leave a comment